info-Solat

Tuesday, March 27, 2012

Program Kitar Semula – Alam, Dana dan Riadah.

Program Kitar Semula Surau Al-Husna yang dimulakan pada bulan Julai 2005 masih diteruskan sehingga kini. Aktiviti pemunggahan, pengasingan, menimbang dan menjual barangan yang boleh dikitar semula hasil sumbangan penduduk setempat dilaksanakan pada hari Sabtu minggu terakhir setiap bulan.
Sesudah siap bangunan baru Surau Al-Husna, program ini berjalan dengan lebih teratur dengan siapnya bangunan khas untuk mengumpulkan barangan kitar semula mengikut jenis.
Hasil jualan bulan Januari mencapai hampir RM1,100, bulan Februari RM970 dan terkini pada bulan Mac hasil yang diperolehi adalah RM600 (termasuk hasil jualan minyak masak terpakai). Hasil jualan dipengaruhi oleh jumlah barangan, jenis barangan dan harga barangan semasa.
Pada asalnya program dijalankan bagi tujuan mendidik masyarakat tentang kepentingan kitar semula untuk kebaikan alam sekitar dan kehidupan. Kemudian diikuti sebagai usaha mengumpul dana untuk membiayai operasi surau melalui sumbangan dan hasil jualan bahan-bahan terbuang yang boleh dikitar semula.
Kini program ini telah menjadi aktiviti tetap yang merangkumkan penjagaan alam sekitar, pengumpulan dana dan aktiviti riadah.
Setiap kali program pemunggahan dan penjualan, ia disertai oleh bukan sahaja kaum lelaki, malah kaum wanita turut membantu dengan menyediakan makanan dan minuman ringan. Manakala remaja dan kanak-kanak juga turut serta membantu umpama aktiviti keluarga.
Kebiasaannya, program berlangsung selama kira-kira 2 jam dengan kerja-kerja terakhir adalah pembersihan kawasan. Program terbaru telah dilaksanakan pada hari Sabtu 24 Mac 2012.

2 comments:

mahaza said...

MAC 2012 kutipan RM600 (tambahan RM50 dari minyak masak terpakai)

Mohd Fadzly said...

salam.biasanya berapa harga penjualan 1liter minyak masak terpakai?jual pada siapa?

email kepada mujahadah88@gmail.com
fadzly,pj.