info-Solat

Thursday, March 29, 2012

Kisah Kemboja

Ustaz Jamal Abdul Nasir Amad yang berasal dari Kampung Cham, Kemboja telah menyampaikan kuliah umum dan ceramah berkaitan masyarakat Islam Kemboja dalam slot Kuliah Maghrib pada hari Rabu 28 Mac 2012.

Berumur 30 tahun, beliau sedang melanjutkan pelajaran peringkat doktor falsafah (PhD) di Universiti Malaya (UM) dan pada masa yang sama berkhidmat dengan WAMY (World Assembly of Muslim Youth) Malaysia, yang berpejabat di Kuala Lumpur.

Antara pengisian ceramah ialah penerangan mengenai cabaran kehidupan umat Islam Kemboja dari segi sosial, ekonomi dan politik. Kekangan dari pelbagai sudut dalam pelbagai bentuk serta diskriminasi dari pihak pemerintah.

Bantuan yang amat diperlukan menurut beliau ialah guru-guru yang boleh memberi pendidikan dan menyampaikan ajaran Islam kepada umat di sana. Meskipun terdapat umat Islam Kemboja yang telah melanjutkan pelajaran dalam bidang agama Islam di luar negara, mereka akan kembali ke kampong halaman dan bekerja sebagai peniaga sebagaimana penduduk lain. Ini adalah kerana, pihak pemerintah tidak mengiktiraf guru-guru yang mengajar agama Islam. Jika ada yang mengajar, mereka ini tidak memperolehi pendapatan untuk menyara keluarga.

Sejajar dengan hasrat menjalin hubungan sejagat, pihak Surau Al-Husna telah memberi peluang kepada beliau menyampaikan maklumat dan sedikit tazkirah kepada jemaah. Di samping itu, program seumpama ini juga membuka ruang dan peluang untuk mengumpulkan dana dan merencana program untuk disampaikan kepada umat Islam di Kemboja pada masa akan datang.

(Bergambar kenangan dengan beberapa orang Jemaah selepas program - Ust Jamal Abdul Nasir, berdiri di tengah, barisan hadapan)

No comments: