info-Solat

Tuesday, July 17, 2012

Perkongsian Ilmu dari Madinah ...

Program Kuliah Maghrib Pra-Ramadhan pada hari Ahad 15 Julai 2012 (25 Syaaban 1433 Hijrah) menampilkan YBhg. Prof. Dr. Muhd Kamil Ibrahim, dari Universiti Taibah, Madinah yang kebetulan sedang bercuti di Malaysia.
Ini merupakan kehadiran beliau kali pertama ke Surau Al-Husna  Seksyen 20, Shah Alam yang kebetulan menjangkau usia setahun penggunaan bangunan baru fasa 1 yang siap di bina pada Julai 2011.

Beliau menyampaikan kuliah Maghrib selama lebih 1 jam 30 minit dengan cara penyampaian yang mudah. 
Pelbagai perkara yang beliau sampaikan melalui kuliah Maghrib ini berserta pengajaran-pengajaran tersirat yang mudah-mudahan bukan setakat terpahat di hati para hadirin, malah diterjemah dan dimanfaatkan sebagai inspirasi dan motivasi dalam menambahbaik ilmu dan amal.

Sambil merujuk kepada maksud ayat-ayat Al-Quran dan Hadis sepanjang kuliah, beliau turut menyelitkan pelbagai peristiwa dan analogi yang menarik tentang usaha untuk berubah, menerima perubahan dan nikmat dari perubahan...Kesemuanya adalah disandarkan semata-mata kepada kebesaran dan kekuasaan Allah SWT.

Menariknya kuliah Maghrib ini menjadi sebahagian jadual program Prof. Dr. Muhd. Kamil yang dirakam pihak TV3…


Selesai kuliah dan solat Isyak, YBhg Prof. Dr. Muhd Kamil Ibrahim turut meluangkan masa bersama hadirin menyambung tazkirah di meja makan sambil menjamah makanan biasa-biasa … dan melayani permintaan autograf.. 


Semoga segala ilmu yang dikongsikan menjadi manfaat dan beliau beroleh ganjaran pahala berpanjangan.  Kita berdoa pertemuan ini menjadi permulaan untuk pertemuan seterusnya dalam majlis-majlis ilmu seumpama ini…


No comments: