info-Solat

Tuesday, July 31, 2012

Kunjungan dari Mesir...


Jalinan Antarabangsa - Mesir
Sheikh Ashraf Hamid Hasanin, dari Universiti Al-Azhar, Mesir telah sudi meluangkan masa untuk menjadi Imam Solat Subuh dan seterusnya menyampaikan tazkirah ringkas pada subuh hari Isnin, 30 Julai 2012 (bersamaan 10 Ramadhan).
Beliau berada di Malaysia selama satu minggu dan mempunyai jadual yang padat, bermula dengan mengimamkan solat di Masjid Sultan Mizan, Putrajaya (Masjid Besi), beberapa buah masjid di Petaling Jaya dan seterusnya ke masjid-masjid di Alor Setar, Kedah.

Jemaah Surau Al-Husna Seksyen 20 amat bertuah atas kesudian beliau menjadikan surau ini sebagai salah satu tempat persinggahan di antara jadual beliau. 
Beliau diiringi oleh YBhg Ustaz Fahmi Idris yang juga bertindak menterjemah tazkirah ringkas sesudah solat  Subuh. Antara intipati tazkirah beliau ialah tentang kepentingan solat berjemaah di surau dan masjid bagi setiap ahli masyarakat sebagaimana ditekankan dalam hadis Rasulullah SAW. 

Di samping itu, beliau menyentuh tentang keutamaan meningkatkan ilmu pengetahuan Islam dan beramal soleh dari umur muda dengan berguru demi memantapkan ilmu dan amalan. Beliau membuat seruan untuk bermujahadah dalam melaksanakan amal ibadah termasuk solat berjemaah dengan meninggalkan sifat-sifat malas.

Hubungan seperti ini menjadi sebahagian dari program jalinan antarabangsa Surau Al-Husna dan sebagai salah satu usaha melaksanakan program yang inovatif melalui perkongsian ilmu dalam meningkatkan ukhuwwah Islamiyah. Insya Allah.

No comments: