info-Solat

Monday, May 7, 2012

Program Kitar Semula - Gotong Royong dan riadah bulanan


Pada hari Sabtu 5 Mei 2012, bermula jam 9:00 pagi, ahli-ahli komuniti Surau Al-Husna yang berkelapangan telah hadir beramai-ramai untuk proses pemunggahan, pengasingan dan penjualan barangan terpakai untuk kitar semula yang disumbangkan kepada surau.
(Lori yang dipenuhi dengan barangan kitar semula yang telah dipunggah)

Aktiviti yang menjadi acara bulanan ini merangkumkan tiga aktiviti serangkai.  Gotong-royong, riadah dan amalan sedekah.. Ia mengeratkan ukhuwwah, mengeluarkan peluh dan meningkatkan amalan sedekah melalui pelbagai kaedah.

Proses pemunggahan dan pengasingan berlangsung hampir 2 jam, secara relatifnya agak pantas kerana faktor jumlah kehadiran yang begitu menggalakkan selain bangunan pengumpulan yang mempunyai tiga ruangan khas mengikut jenis barangan utama (kertas, plastik dan logam).

Pada waktu yang sama, kaum muslimat menghadiri kuliah fardhu-ain yang dibimbing oleh YBhg Ustazah Fatimah Salleh, dari Universiti Teknologi MARA (UiTM) Shah Alam.

Remaja juga hadir membantu dan kanak-kanak juga turut memeriah suasana.  Sepanjang program berlangsung, pelbagai  makanan dan minuman turut disediakan hasil dari sumbangan masyarakat..
(Hasil Jualan pada hari tersebut yang dibayar tunai kepada Bendahari - Tuan Haji Ainol)

Pada hari tersebut juga sekumpulan pelajar dari Universiti Malaya (UM) telah hadir untuk membuat tinjauan dan mendapatkan maklumat berhubung program kitar semula barangan terpakai dan kitar semula minyak masak untuk memenuhi sebahagian projek pengajian mereka.

No comments: