info-Solat

Thursday, November 15, 2012

Daurah Remaja Muslim 2012

Perlaksanaan Program Daurah Remaja Muslim 2012 selama kira-kira TIGA MINGGU yang dijadualkan bermula 19 November hingga 6 Disember semasa cuti sekolah kali ini diharapkan mampu menjadi panduan untuk membentuk sahsiah yang baik dan memberi impak yang signifikan di kalangan anak-anak dan remaja. 

Pengisian program yang dirancang adalah meliputi teori dan praktikal merangkumi aspek Aqidah, Islam, Ibadah, Akhlak, Sirah, Sahsiah dan Ukhuwwah.

”Kamu (umat Islam) adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu)  menyuruh (berbuat) yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah”. ( Ali – Imran: 110)

Anak-anak merupakan anugerah Allah yang sangat berharga kepada setiap ibubapa. Lahirnya mereka dalam keadaan yang diibaratkan putih bersih dan menjadi tanggungjawab ibubapa mencorak anak mereka mengikut acuan yang mereka mahu.

Islam menekankan pendidikan islam di awal usia. Allah SWT. menggariskan kepada manusia terutamanya kepada ibubapa supaya mendidik anak-anak dengan acuan yang telah ditetapkan islam. 

Mendidik anak-anak memerlukan teknik dan kesabaran yang tinggi demi memahamkan mereka mengenai sesuatu perkara. Asas pendidikan yang baik bermula di rumah dan berterusan sehingga mereka menjejakkan kaki ke alam persekolahan, alam remaja dan usia dewasa. Sekiranya permulaan yang baik diterapkan pada awal  usia, insyaAllah  mereka menjadi pelajar yang baik akhlaknya dan memiliki sahsiah muslim yang menjadi  benteng dari terjerumus kepada gejala sosial yang mudah mempengaruhi pelajar sekolah dan remaja terutamanya.

Para peserta program ini diharapkan mampu menjadi pelapis dan seterusnya peneraju untuk mempertingkatkan kemurnian persekitaran hidup mereka samada di sekolah atau di rumah dan mampu menyampaikan kesedaran Islam dikalangan rakan sebaya mereka.

Untuk melahirkan pendakwah muda yang berkebolehan, pemantapan dengan persiapan fizikal, mental dan spiritual amat diperlukan. Diharapkan program ini mampu melahirkan pendakwah muda dari kalangan pelajar dan remaja yang berjiwa kental, lasak, bijak serta bersahsiah. 

OBJEKTIF PROGRAM
  • Untuk melahirkan pelajar yang mempunyai kesedaran untuk beramal dengan Islam dalam diri.
  • Untuk melahirkan pelajar yang mempunyai ciri-ciri kepimpinan dan daya pemikiran yang kreatif dan kritis.
  • Memberi peluang dan pendedahan kepada pelajar tentang sesuatu yang baru melalui aktiviti perkongsian oleh pihak fasilitator dan juga rakan-rakan peserta.
SASARAN PESERTA
Terbuka kepada anak-anak berumur di antara 7 dan 17 tahun (Lelaki dan Perempuan) dari sekitar Surau Al-Husna dan sekitar Shah Alam.

TARIKH
19 November   6 Disember 2012 (TIGA minggu)

TEMPAT
Surau Al Husna, Seksyen 20, Shah Alam

WAKTU PROGRAM
8.00 pagi – 5.00 petang ( Isnin – Khamis setiap minggu )

PENGISIAN PROGRAM
Peserta dibahagi kepada TIGA kelompok umur (7-9 tahun), (10-12 tahun) dan (13-17 tahun)

MAKANAN/MINUMAN
Sarapan pagi + Makan tengahari ++

YURAN
Yuran minimum bersubsidi. (Sumbangan minima RM50/seorang)

BORANG PENYERTAAN
Boleh didapati di Surau Al-Husna.
Borang yang lengkap berserta yuran/sumbangan hendaklah diserah kepada AJK Surau Al-Husna pada kadar segera untuk perancangan logistik.

No comments: