info-Solat

Sunday, August 12, 2012

Huffaz dari Somalia

Program jalinan antarabangsa Surau Al-Husna Seksyen 20 sebelum ini telah menampilkan beberapa tetamu dan tokoh ilmuan dan huffaz dari Kemboja, Filipina, Indonesia, Mesir, Thailand, Madinah dan Gaza (Palestine).

Pada 9 Ogos 2012 bersamaan 20 Ramadhan 1433 Hijrah, seorang Huffaz bernama Sheikh Ahmad Abdul Rahman Saleh dari Somalia telah hadir ke Surau Al-Husna Seksyen 20, Shah Alam. Beliau telah hadir dari waktu berbuka puasa bersama para jemaah. Kemudiannya beliau telah mengimamkan solat Isya dan sebelum mengimamkan solat Tarawih beliau telah menyampaikan tazkirah yang diterjemahkan oleh pengiringnya iaitu Saudara Hussein Azeemi Abdullah.
Beliau yang berusia 29 tahun berasal dari daerah Dadab yang bersempadan dengan Kenya disebelah utara. Menurut beliau penduduk Somalia adalah muslim secara keseluruhannya. Kehadiran beliau telah dikelolakan dengan kerjasama pihak HALUAN Malaysia. 

Tazkirah beliau adalah berdasarkan pengajaran-pengajaran yang didapati daripada petikan ayat-ayat Al-Quran yang beliau perdengarkan.
Semasa majlis yang sama, kutipan derma "Prihatin Somalia" turut dilaksanakan untuk memberi peluang kepada para jemaah membuat sumbangan.
Beliau turut menyatakan kegembiraan atas sambutan dan layanan yang diberikan oleh para jemaah dan berharap hubungan ini berterusan di masa akan datang.
Semasa jamuan moreh selepas solat Tarawih dan Witir, rata-rata para jemaah menyatakan komen bahawa mereka tidak begitu perasan bahawa solat diimamkan oleh seorang Huffaz dari Somalia. Ini adalah kerana bacaan Al-Quran beliau tiada langsung kedengaran loghat asing, malah seperti bacaan hafiz tempatan…

No comments: